Björn Sjölin
Björn Sjölin på Steeltech

Steeltech vill springa i takt med framtiden

Kan inte skolan själva hänga med i samma tempo som industrin finns det bara en lösning: Att hjälpa dem springa i takt. Så tänkte Björn Sjölin på Steeltech som nu vill öppna företagets lokaler för elever. - Att skolan inte kan köpa in maskiner för stora summor är inte konstigt, men för att de ändå ska följa med i utvecklingen öppnar vi gärna våra dörrar, säger han.

Björn Sjölin är vd på Steeltech. En stolt På de senaste åren har ett antal intressanta affärer gått i lås, inte minst avtalet om batterier till elektriska truckar. Där är Steeltechs uppdraget att se till så att batterierna svetsas ihop på rätt sätt för att sedan kunna fortsätta revolutionera
- Det handlar egentligen om samma teknik som hos Tesla, fast truckar. Med elektriska batterier i truckarna går det att köra dygnet runt utan att behöva ventilera bort vätgas som bildas med vanliga blybatterier. Kanske inget man har tänkt på så mycket, men det gör en ganska stor skillnad, säger Björn i farten när han visar upp delar av produktionerna.

Grytorna avsedda för industrikök är fortfarande produkt nummer ett i linjen, men kanske inte lika iögonfallande som chokladmaskinen på väg till Mexico – eller diskmaskinen med en enorm, rutschkaneliknande spiral, som lätt förväxlas med något från Star trek eller annan sci-fi serie.
- Vi har blivit bredare och idag både kan vi och hinner vi göra mer än tidigare, konstaterar Sjölin.

Ett stort fokus på digitalisering och investering i nya maskiner är en del av hemligheten till det. Ledtiderna kortas och de anställda kan bi mer effektiva i sitt jobb. För i Steeltechs värld handlar det inte om att investeringarna i maskiner gör att människor försvinner, snarare att produktionen får potential att öka i en sådan takt att det behövs mer personal än vad det finns personer som är färdiga att börja jobba.

Och så var vi tillbaks i ingressen. Steeltech har visserligen lyckats bra med att hålla inflödet av ny personal i balans med efterfrågan, men det är ett ständigt strategiskt arbete. En av huvudstrategierna har varit att se till att vara ett känt varumärke hemma i Alingsås. 
- Har man problem med någonting eller svårt att få tag på något går det inte att bara gnälla och hoppas på att andra gör saker, utan du måste själv se till att det händer. Vi ser oss som en aktiv del i samhället och agerar därefter, förklarar han.

Som att Björn Sjölin under ett par års tid suttit med i styrgruppen för Alströmergymnasiets teknikprogram - och personligen var med och såg över hur elevernas arbetsmaterial skulle uppdateras. År efter år har praktikplatser också varit en självklarhet. Nu är han dock redo att ta ännu ett steg. Såväl gymnasiet som den planerade Industriskolan som Alingsås Business Center kommer dra igång i samarbete med Campus, har fått en utsträckt hand att få hjälp med sina utbildningar.
- Det var lite enklare för utbildningarna när de flesta material kunde anpassas efter manuell tillverkning men så ser inte verkligheten ut nu. Idag använder vi oss av maskiner som kostar en miljon kanske och det kan man ju inte köpa in som utbildning hur som helst. Därför var vi tidiga med att öppna dörrarna och säga: Kom till oss istället. Visst, det är ju maskiner som behöver gå för produktion, men vi kommer ha behov av duktig, utbildad personal de närmaste åren och då får man försöka hitta lösningar. Vi är glada om det är så att elever får chansen att se vad vi gör - då ökar chansen att vi finns med som ett alternativ när det blir läge att välja jobb.