Ändrade förutsättningar att samla in förpackningar hos verksamheter

Från 1 januari 2024 gäller ny förordning om producentansvar för förpackningar (2022:1274). Enligt den nya förordningen är det kommunen som fastighetsnära ska samla in förpackningar hos hushåll och samlokaliserade verksamheter. En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som delar sopkärl med hushåll. Systemet för insamling av förpackningar ska vara fullt utbyggt till år 2027.

En lummig innergård med stenlagd gång, gräsmattor och träd mellan flerbostadshus. Ett trästaket och cykelställ syns i bakgrunden

Om er verksamhet delar sopkärl med hushåll är det en samlokaliserad verksamhet. Ni kan då antingen välja att fortsätta använda kommunens system för förpackningar eller välja att anlita annan aktör.

Kontakta oss

Oavsett om ni väljer att fortsätta dela kärl eller väljer att anlita en egen aktör efter dialog med fastighetsägaren vill vi att ni meddelar detta till kommunen på vår e-tjänst för inrapportering, se rosa block längst upp på sidan.

Därför sker förändringarna

Målet bakom dessa förändringar är att öka materialåtervinningen.

Det sker bland annat genom ett tydligare ansvar och närmare insamling. På sikt skapas en sammanhållen avfallshantering, där mat- och restavfall samt förpackningar samlas in fastighetsnära – gärna också returpapper. Det innebär en huvudman (kommunen) istället för två (kommunen och producenterna), då blir det lättare för fastighetsägare att veta vart de ska vända sig med frågor.

Den fastighetsnära insamlingen av förpackningar innebär också ökad service till invånarna. Erfarenheten visar att det medför att mer lämnas till materialåtervinning i stället för att hamna i det brännbara restavfallet.

Olika regler

Reglerna skiljer sig åt mellan så kallade samlokaliserade verksamheter och andra verksamheter.