Så påverkas ägare till flerbostadshus
Den 1 januari 2024 tog landets kommuner över ansvaret för insamlingen av hushållens förpackningsavfall. För att ha rätt underlag genomför vi nu en inventering och vi ber dig därför att förse oss med viktiga uppgifter.
Genom nya EU-krav trädde en ny lag i kraft från 1 januari 2024 som innebär att det är obligatoriskt att samla in matavfall för alla, samt att kommunen tar över insamlingsansvaret för förpackningsavfall.
För att klara dessa lagkrav behöver vi uppgifter från dig som fastighetsägare. Det vi behöver från dig är dels antalet lägenheter i respektive fastighet och dels om det finns någon samlokaliserad verksamhet i din eller dina fastigheter. En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som delar kärl för förpackningsavfall med hushåll.
Har du en samlokaliserad verksamhet i din fastighet behöver vi kontaktuppgifter till verksamhetsutövaren. Detta för att vi ska kunna kontakta dem så att de kan göra rätt val för sin insamling av förpackningar.
Har du en fastighet använder du enkelt vår e-tjänst för att fylla i dina uppgifter.
Har du fler fastigheter laddar du ner den här exelfilen, fyller i den och skickar in till avfall@alingsas.se.
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på avfall@alingsas.se.
Lista på aktörer
Kommunen kommer att godkänna entreprenörer som kan hämta ditt förpackningsavfall, du kan se listan här på hemsidan på aktörer du kan anlita. Listan kommer att fyllas på efterhand.
- Remondis
- Stena Recycling
- Ragn-Sells
Vem gör vad?
Det är upp till fastighetsinnehavaren hur den förändrade avfallsinsamlingen ska lösas – genom ett gemensamt utrymme i fastigheten, kärl på gården, miljöhus, underjordsbehållare, sopsug etcetera. Kommunen kan dock föreskriva hur utrymmen, behållare och andra anordningar som används för avfall ska utformas och skötas – diskutera bästa lösningen med din kommun.
Kommunen kommer inte tillhandahålla kärl för förpackningar utan det ingår i entreprenaden till soprummet för såväl matavfall som de olika förpackningsavfallen.
Övriga kostnader i samband med förändringen står fastighetsägaren för.
Ersättning fås för insamling på normal basservice
Eftersom producenterna kommer att ersätta kommunerna för insamlingen av förpackningar kommer denna kostnad inte att belasta fastighetsägaren, om de utnyttjar normal basservice. Under en inkörningsperiod kan dock variationer förekomma. De som redan idag betalar för att få förpackningar hämtade kommer att få en reducerad kostnad framöver. Ju bättre de boende sorterar desto lägre blir dessutom kostnaderna för restavfallet.