Faktura från Alingsås kommun

Du som privatperson kan få faktura från kommunen för till exempel, barnomsorg, ansökan om bygglov eller vård- och omsorgsavgifter.

Pappersfaktura

Om du inte har valt något annat alternativ får du automatiskt en pappersfaktura hem med posten. Om du får fakturor från Alingsås kommun har du möjlighet att betala dem elektroniskt via e-faktura från din internetbank eller via autogiro.

E-faktura för privatpersoner

Välj att betala dina fakturor som elektronisk faktura via din internetbank.
E-faktura är enkelt, du slipper pappersfaktura och värnar om miljön. Tjänsten är kostnadsfri.

Gör din anmälan via din internetbank. Välj Alingsås Kommun (bankgiro 5593-8237). När du registrerar en inbetalning får du en förfrågan om anmälan till e-faktura. Följ därefter anvisningarna i din internetbank. Vid nästkommande fakturering skickas din faktura elektroniskt.

Det går bra att ha både e-faktura och autogiro. För att ansluta dig när du redan har autogiro måste du söka fram Alingsås kommun i din internetbank och anmäla dig.

Har du frågor om e-faktura kan du kika på våra vanliga frågor och svar om e-faktura nedan eller så är du välkommen att kontakta oss via någon av kontaktvägarna nedan.

Påminnelser och inkasso

Alingsås kommun har ett avtal med Visma Financial Solutions för påminnelse- och inkassohantering. Det innebär att Visma svarar på frågor gällande betalningen av påminnelse och inkassokrav och att Alingsås kommun hanterar frågor som rör grundfakturan och dess innehåll.

Har du fått påminnelse eller inkassokrav och har frågor om det, kontakta Visma.
E-post: kontakt.vfs.se@visma.com
Telefon: 0771- 23 24 02

Har du frågor kring grundfakturan eller dess innehåll? Då använder du i första hand kontaktuppgifterna på fakturan eller så kontaktar du oss via uppgifterna nedan.