Lär känna Hanna

Hanna Johansson jobbar som HR-partner med inriktning rekrytering.

Vad gör du som HR-partner?

– Vi på rekryteringsenheten är en del av kommunens HR-avdelning. I mitt dagliga arbete, tillsammans med mina kollegor är jag med och planerar samt utvecklar processen kring rekrytering, marknadsföringsinsatser och ansvarar för annonsering av kommunens lediga tjänster. Mitt uppdrag innefattar också rekrytering av timvikarier till tre av kommunens förvaltningar: barn- och ungdomsförvaltningen, vård- och omsorgsförvaltningen samt socialförvaltningen. Här är vi med i hela rekryteringsprocessen från annonsering och urval till intervju.

Varför valde du det här yrket?

– Jag valde att arbeta inom HR främst på grund av mitt intresse för att arbeta med människor. För mig är medarbetarna organisationens viktigaste resurs. Därför kändes det superkul och meningsfullt att få arbeta med just de frågorna. Dessutom insåg jag att HR är ett väldigt brett område där det finns möjlighet att arbeta med många olika frågor. Det kändes både utmanande och spännande.

Hur har din yrkesresa sett ut?

– Sommaren efter att jag tog examen från personalvetarprogrammet vid Göteborgs universitet arbetade jag med HR frågor på ett företag inom fordonsindustrin. På hösten samma år började jag arbeta här i Alingsås kommun i min nuvarande roll.

Varför har du valt att jobba i en kommun?

– Jag valde att arbeta i en kommun då jag som relativt ny i min yrkesroll tycker det är superintressant att få ta del av hur en så stor organisation fungerar. För mig har det varit utvecklande och lärorikt att arbeta i en kommun. Här får man en inblick i en mängd olika verksamheter och det är en stor variation i de frågor vi hanterar.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?

– Det finns flera olika vägar att gå för att arbeta inom HR. Jag till exempel har en kandidatexamen från Personalvetarprogrammet, men det finns även andra motsvarande högskoleutbildningar som är möjliga att gå.

Kan du berätta om något kul/utmanande/intressant som är på gång hos er just nu?

– Under våren har vi haft ett stort fokus på rekryteringen av sommarvikarier till vård- och omsorgsförvaltningen. Inför sommaren söker vi sommarvikarier till alla våra verksamheter inom hemtjänst, äldreboende, personlig assistans och LSS.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är variationen i arbetsuppgifter och möjligheten att få möta olika människor varje dag. Jag uppskattar att få vara med och utveckla och se hur våra olika processer inom rekrytering kan blir bättre, och se hur mitt arbete gör skillnad. Jag trivs superbra här och uppskattar verkligen att ha så härliga, drivna och kunniga kollegor runt omkring mig.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– En typisk arbetsdag för mig kan variera ganska mycket, vilket jag uppskattar. Jag tillbringar mycket tid framför datorn och mina arbetsuppgifter inkluderar bland annat att hålla i arbetsintervjuer, skriva arbetsannonser och delta i planeringen av marknadsföringsinsatser av våra lediga jobb.

Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Alingsås?

– Stora möjligheter! Jag upplever att vi är en kommun som ständigt utvecklas och tänker nytt. Vi jobbar mycket med kompetensutveckling. I min roll idag får jag möjlighet att växa genom nya och varierande utmaningar, stöd från kunniga kollegor samt tillgång till relevanta utbildningar. Det finns dessutom interna karriärvägar som ger möjlighet att utvecklas och breddas inom sin yrkesroll, det är fördelen med en så stor arbetsgivare.