Vägbidrag
Det finns två olika vägbidrag att söka för underhåll av enskilda vägar. Ett ordinarie vägbidrag som de allra flesta kan söka och ett utökat vägbidrag som riktar sig till kommunens tre centrumorter, Alingsås, Sollebrunn och Ingared.
Bidraget utgör en kompensation till väghållaren för de kostnader som underhållet medför. Normalt täcker inte bidraget hela kostnaden vilket innebär att väghållaren får debitera berörda fastighetsägare för den överskjutande kostnaden för exempelvis vinterväghållning och dikesrensning.
Bidraget skall ovillkorligen användas till underhåll av. En gemensam strategi och enighet mellan berörda fastighetsägare är en förutsättning för att bidraget används på rätt sätt.
Slumpvis utvalda vägsträckor har besiktigats för att säkerställa att bidraget används enligt ansökan. Resultatet från tidigare utförd besiktning visade att bidraget i regel använts på avsett sätt men att det också finns undantag.
Ordinarie vägbidrag
Det ordinarie vägbidraget kan sökas av alla som föreningar och privatpersoner som underhåller väg som totalt mäter minst 200 meter. Nytt från 2024 är att även de väghållare som erhåller statligt vägbidrag har rätt att ansöka om kommunalt bidrag.
Från 2024 sker också en omfördelning av vägbidraget för att successivt möjliggöra en likabehandling. Under en omställningsperiod på tre år sker en förändring så att alla väghållare oavsett storlek får lika mycket bidrag per meter väg. Förändringen sker över tre år för att alla ska hinna med och anpassa sin verksamhet.
För att få bidraget förutsätts bland annat att vägen även hålls öppen för allmän trafik exempelvis för det rörliga friluftslivet. Trafiken får inte begränsas genom bom eller skyltning utan medgivande från samhällsbyggnadsförvaltningen. Om väghållaren har för avsikt att anlägga farthinder eller motsvarande bör samråd först ske med samhällsbyggnadsförvaltningen. Dessutom ska vägen främst försörja året runt-bostäder.
Ansökan ordinarie vägbidrag 2024
Nytt för 2024 är att det beslutats att utbetalning av bidraget ska ske i början av innevarande år istället för i slutet. Det betyder att den ansökning du gör under hösten 2024 styr utbetalningen både i slutet av 2024 och i början av 2025. Observera att de båda summorna kommer att vara olika stora eftersom det beslutats om en omfördelning av bidraget för att möjliggöra likabehandling, läs mer om det ovan.
När du sedan söker igen hösten 2025 avser ansökan år 2026 och då sker utbetalningen i början av 2026.
Utökat vägbidrag
Nytt från 2024 är det utökade vägbidraget. Det vänder sig till väghållare inom kommunens tre centrumorter, Alingsås, Sollebrunn och Ingared. Anledningen till den här satsningen är att dessa orter är utpekade som centrum eller lokala centrum i kommunens översiktsplan och eftersom många kommuninvånare tar sig dit för att ta del av service, kultur och handel krävs det lite extra där för att skapa en bra och trygg framkomlighet.
För att kunna söka det utökade vägbidraget finns det en del kriterier, utöver det geografiska läget. Exempelvis ska vägen mäta minst 500 meter och vägen måste vara öppen för allmänheten utan begränsningar. Alla krav kommer att vara tydliga i den e-tjänst där ansökningen sker. Där kommer också finnas exakta kartor så man tydligt kan se vilka vägar som ligger i rätt område för att ansöka.
Ansökan
2024 års ansökan om ordinarie vägbidrag och utökat vägbidrag är stängda och öppnar i september 2025.