Administration Bas
Är du duktig på att planera och strukturera? Är du noggrann och effektiv? Utbildningen passar dig som är serviceinriktad, gärna tar egna initiativ och löser problem och kan hantera flera saker samtidigt.
Arbetsuppgifterna för en administratör kan skifta beroende på arbetsplatsens storlek. Det kan handla om specialiserade uppgifter eller att vara den personen som möter många människor både inom och utanför företaget. Det kräver både servicekänsla, social kompetens och att du uppskattar omväxling.
Att förbereda inför möten, göra presentationer, framställa affärsdokumentation, ta fram information eller sammanställa statistik och delta i utredningar kan vara en del av arbetsuppgifterna. Samtidigt är du företagets ansikte utåt och besvarar mejl samt telefon på ett professionellt sätt.
Påbyggnadsutbildningar
Efter basutbildningen kan du söka en av nedanstående påbyggnadsutbildning
- Administration påbyggnad mot ekonomi och redovisning, 400 poäng
- Administration påbyggnad mot HR, 400 poäng
- Administration påbyggnad mot inköp, 400 poäng
- Administration påbyggnad mot marknadsföring, 400 poäng
Vad kan jag jobba som?
Efter avslutad utbildning kan du arbeta i ett administrativt yrke, som kontorist eller assistent. Administratörer återfinns på små och stora arbetsplatser, inom offentlig såväl som privat sektor och i nästan alla branscher. Du får viktig kunskap inom administration, ekonomi, entreprenörskap och företagande.
Yrkesutbildningen ger förutom betyg ett intyg som bevis på din kompetens.
Utbildningens upplägg
Utbildningen sker genom distansundervisning och självstudier. Du läser en kurs i taget och kurserna följer efter varandra utan uppehåll.
APL (arbetsplatsförlagt lärande) motsvarande minst 15 % av utbildningen ingår. Du ordnar själv din APL-plats. Vid APL följer du din handledares arbetstider.