Administration påbyggnad mot HR
Vill du ha ett yrke där medarbetarna på en arbetsplats står i fokus? Är du nyfiken på regelverket som styr svensk arbetsmarknad? Då är det här utbildningen för dig!
Din arbetsdag inom HR kan vara väldigt varierande. Ofta ingår lönefrågor, frågor gällande arbetsrätt, internutbildning, administrera den dagliga hanteringen av anställningsavtal och rekryteringsarbete.
I ditt arbete som HR-assistent efterfrågas det god förmåga till kommunikation och förståelse för sin omvärld. Under utbildningen får du kunskap om kommunikation, ledarskap och organisation, ekonomi, arbetsrätt och personaladministration.
Vad kan jag jobba som?
Efter utbildningen har du fått kunskap så att du kan arbeta med arbetsmiljöarbete, lönefrågor, administration av anställningskontrakt och rekryteringsarbete. Du kan till exempel arbeta med att administrera anställningsavtal, rekrytering eller frågor rörande arbetsrätt och arbetsmiljö.
Yrkesutbildningen ger förutom betyg ett intyg som bevis på din kompetens.
Utbildningens upplägg
Utbildningen sker genom distansundervisning och självstudier. Du läser en kurs i taget och kurserna följer efter varandra utan uppehåll.
APL (arbetsplatsförlagt lärande) motsvarande minst 15 % av utbildningen ingår. Du ordnar själv din APL-plats. Vid APL följer du din handledares arbetstider.